2010/06/21

Myror, ogräs och andra odjur

Jag älskar att va i trädgården och pilla... när man har tid och inte har en massa "måsten" hängande över sig. I helgen tog vi oss an en den sida av huset som vi har blundat för ganska länge. Vi klippte ner häcken bakom garaget i våras så att den va ca 50 cm hög, tänkte att den skulle växa sig fin i den höjden. Istället såg den för d---lig ut!!! Det va bara att dra fram häcksaxen och kapa den längs med marken. Nu kan nya fina skott växa fram som det har gjort på framsidan. Nu när allt ogräs är borta ser det riktigt fint ut. Det känns bra att köra upp bilen på uppfarten och se att häcken är borta och rabatten är rensad.

Idag var jag och Colin var ute och spakade boll. Tänkte att jag skulle flytta poolen som stod i vägen. Till min fasa upptäcker jag en myrstack, jag hatar dessa myror som har invaderat vår tomt. Inte nog med det så ligger det en massa äckliga myrägg (kan man kalla det så???). Jag sprang snabbt som tusan för att hämta mitt myrmedel och dränkte boet med detta. Jag ljuger inte om boet va ca 15*20 cm och 7 cm högt. Dem är överallt! Jag blir galen. Jag vill kunna sitt på en filt i min egen trädgård utan att behöva tänka på äckliga myror. Myror är säkert bra till en massa saker men dem behöver inte vara i min trädgård.

Då till vårt soldäck....det står lite stiltje med det. Vi har kjolen och trappstegen kvar att skruva upp men det är bara till att ta nya tag.

Lite bilder från helgen:







2 kommentarer:

  1. Anonym6/27/2010

    Med barn i närheten är det inte bra att spruta en massa kemikalier, vår dotter fick astma av det, prova rödcederolja som du sprayar istället. Vi har inte haft några problem sedan vi använde det. (finns på www.rodceder.se) Vi är enormt tacksamma för att det äntligen finns andra alternativ numera.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Då ska jag prova detta.

    SvaraRadera