2010/07/06

Stockholm sköna Stockholm

Har kommit hem efter några goa dagar i Stockholm. Vi kom upp till Stockholm på måndag (28/7) eftermiddag runt 17. Det tog oss hela dagen att köra. Vi gjorde många stopp på färden. Vi hade investerat i en DVD-spelare som ska vara i bilen så att Colin kunde titta på film på resan. Vi hade en lägenhet i Hornstull som ligger på söder. Ytan som vi bodde på rymde två uppblåsbara sängar. I varje säng låg vi två vuxna och två barn, dvs 8 personer på ca 8 m2. Det va tajt men det va det värt, vi slapp boendekostnad för 3 nätter i Stockholm, de pengarna kunde vi lägga på annat tyckte vi :). Det va ju inte så att vi va i lägenheten så mycket utan vi va mest ute och sprang om dagarna.

När vi kom fram så tog vi med oss grillen och gick till Tantolunden och stannade där några timmar. Vi tänkte att det skulle bli så mysigt att sitta ner och grilla lite korv, dricka lite vin och låta barnen springa av sig efter en lång resa upp. Vi lyckas komma rakt in i ett bråk bland ett gäng ungdomar när vi kommer till Tantolunden. Ungarna noterade som tur väl inte detta utan sprang på som bara den. Lunden ligger väldigt vackert, precis vid vattnet.

Dag två, tisdag: I dag va det barnens dag, det va Skansen som gällde. Vi hade packat en liten fikakorg och promenerade in mot Slussen längs Riddarfjärden.



Vi tog Djurgårdsfärjan över till Djurgården. Hur underbart som helst och ungarna älskade att åka båt.






Vi begav oss mot Skansen där vi skulle spendera dagen. När vi kom dit hörde vi hur Allsång på Skansen-gästerna höll på att soundchecka...det va premiär för Allsång på Skansen, så kul ;)! The Ark och Carola soundcheckade när vi va där och jag fick lite bilder, en hel del faktiskt ;)









När vi varit på Skansen och sett alla stjärnor och djur så behövde vi något att äta. Vi bestämde oss för att äta på en hamburgerbar mitt emot Tivoli-entrén. Jag beställde mat och skulle bära ut det till resten av familjen. Lugnt tänkte jag, jag tar en bricka i varje hand, lite ostabilt men jag klarar det nog tänkte jag. Jag klarade det så långt så att jag precis skulle räcka över det till Hans. DÅ inträffar det som absolut inte får inträffa. Jag tappar balansen och 0,4 liter cola ramlar rätt i knät på en liten flicka (ca 10-12 år). Jag blev helt paff och tänkte "detta händer inte mig". Hon satt där i stolen alldeles ensam och väntade på sin mamma (som stod bakom mig i kön). Hon hade klätt upp sig så fint, rosa Hello Kitty tröja, fina rosa shorts och sina finaste och säkert nyaste rosa converse basketkänger. NEEEEEJ vad jobbigt. Jag bad om ursäkt säkert 100 gånger och flickan bara sa "det gör inget". Så klart att det gör något, det va sååååå pinsamt. Jag torkade som en tok med servetter och tvättlappar för att colan inte skulle klibba så mycket. Flickan och hennes mamma var väldigt förstående och blev inte upprörda (de va skåningar, stockholmare hade ju aldrig tagit det inträffade så bra). Jag gav flickan en hundring, inte för att det kompenserade det hela, men det va ju faktiskt en olycka!!! När flickan gick där ifrån såg vi att hela baken va helt blöt, hon gick som hon hade bajsat på sig. Lite roligt va det ändå trots att det är skitjobbigt när jag tänker på det men om 10 år kanske flickan också skrattar åt det. HA HA!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar